\
Content Image
Flagi doczepiane do samochodów powodują opór powietrza

Smukła sylwetka samochodu

Od ponad dziesięciu lat wszystkie firmy które produkują samochody, przykładają ogromną wagę do opływowych kształtów kolejnych modeli ich propozycji dla kierowców. Prace są prowadzone na zaawansowanym sprzęcie, takim którego używają firmy budujące samoloty do badania aerodynamiki pojazdu. W tym celu nową karoserię w wersji prototypowej umieszcza się w specjalnej komorze w której czujniki oraz wstęgi kolorowego dymu pokazują jak powietrze opływa karoserię podczas symulowanej jazdy. Wszelkie zagięcia oraz miejsca które powodują wiry powietrza, stwarzają opór który jest odczuwalny podczas jazdy na kierownicy. Każdy taki element jest ponownie projektowany tak aby jak najmniej przeszkadzał podczas prowadzenia samochodu.

 

Bagażniki samochodowe na dachu auta

Same bagażniki samochodowe montowane na dachu auta, są tak projektowane aby były opływowe. Mają one za cel uzyskanie dodatkowej powierzchni magazynowej w naszym samochodzie ale również muszą stawiać jak najmniejszy opór powietrza podczas jazdy. Takie wymagania są oczywiste podczas projektowania takiego kufra dachowego. Jednak ludzie często zapominają o takich ważnych elementach jak opływowość i brak stawiania dodatkowego oporu dla naszego samochodu.

 

Flagi Polski i innych reprezentacji

Podczas każdych mistrzostw Europy czy też Świata, kibice poszczególnych krajów biorą udział w dopingu również na ulicach. W Polsce jest to widoczne jako wszem obecne doczepianie Polskiej flagi do samochodu. Popularną praktyką jest przyczepienie do samochodu jednej flagi która podczas jazdy łopocze na wietrze generowanym podczas poruszania się pojazdu. Co więksi amatorzy dopingu montują dla równowagi nawet dwie flagi po obu stronach samochodów. Czasami zdarzają się zagorzali fani którzy potrafią przyczepić nawet cztery sztuki takich dodatków, po jednej na każde drzwi. Czy kierowcy którzy tak postępują zastanawiali się jaki opór powietrza jest generowany przez takie dodatki ? Działając w ten sposób, marnujemy wysiłki i badania firm motoryzacyjnych które walczą z oporem powietrza aby zaoszczędzić nam paliwa w zbiornikach. Tak, dokładnie tak, każdy dodatkowy generator oporu powietrza przy poruszającym się samochodzie powoduje większe zużycie paliwa.

 

Czy tylko większe zużycie paliwa doskwiera samochodom z flagami ?

Niestety również problemem jest sposób montowania tych flag w naszych autach. Często są one zaczepiane o szybę i dociskane do uszczelki w oknie samochodu. Powoduje to odkształcenie się wspomnianej uszczelki i tym samym po zdjęciu takiej flagi będziemy słyszeli nieprzyjemny świst w kabinie naszego ukochanego samochodu.

 

Dodatkowy opór powietrza generuje większe zużycie paliwa, a przy dodatkowo włączonej klimatyzacji, uzyskujemy zwielokrotniony efekt. Przy większym zużyciu paliwa generujemy więcej spalin na mniejszym dystansie przebytej drogi przez co każdy kierowca z takimi patriotycznymi dodatkami przyczynia się do większego skażenia środowiska. Oczywiście jeden samochód różnicy nie robi, ale poruszając się po Polskich ulicach można spotkać wiele takich samochodów podczas obecnych mistrzostw Europy. A tu właśnie chodzi o efekt skali. Patriotów z samochodami mamy wielu w naszym kraju a przez to większe zużycie paliwa pomnożone przez setki tysięcy aut generuje podwyższoną ilość spalin do atmosfery. To szkodzi nam wszystkim nie tylko portfelowi kierowcy który postanowił przyozdobić swój samochód Polskimi flagami.