\
Content Image
Jazda na tak zwany suwak

Co oznacza jazda na suwak ?

W kodeksie ruchu drogowego zostaje wprowadzona dość istotna zmiana względem zachowania się kierowców podczas uczestniczenia w korku i jednoczesnym zbliżaniem się do końca równoległego pasa lub wystąpienia przeszkody blokującej jeden pas ruchu. Ustawodawca postanowił uregulować przepisy tak aby była jasność oraz obowiązek wpuszczania samochodów które znalazły się na kończącym się pasie ruchu lub na zablokowanym pasie ruchu. To już kolejne zmiany w przepisach o ruchu drogowym w tym roku. Niedawno bo 7 listopada wprowadzane były zmiany dotyczące kontroli drogowych. Tym razem ustawodawca postanowił ułatwić nam życie i usystematyzować zachowanie kierowców w konkretnym zdarzeniu na drodze które dość często występuje.

 

Tutaj bardzo ważna uwaga. Przepisy o jeździe na suwak można stosować tylko w korku lub w ruchu poniżej 20 km/h. Zasady o jeździe na suwak nie można stosować gdy następuje ograniczenie z 90 do 40 km/h i występuje w tym przypadku zwężenie z dwóch do jednego pasa ruchu w tym samym kierunku. Z pod tego przepisu wyjęte są również pasy dojazdowe które mają za zadanie ułatwić dołączenie się do ruchu na autostradzie. Także kierowco naucz się nowych zasad aby nie spowodować wypadku i zachować względne Bezpieczeństwo na drodze.

 

W internecie są dostępne infografiki. My również tutaj zamieścimy te które upubliczniła Polska policja. Infografiki mają za zadanie w przejrzysty sposób wyjaśnić sposób zachowania się kierowców na drodze.

 

Jak wygląda jazda na tak zwany suwak ?

Nie jest to nic skomplikowanego. W Polsce nie mamy bardzo rozbudowanych drug dlatego będzie bardzo łatwo zastosować się do wprowadzanych zmian. Większość ulic z jakimi mamy możliwość się spotkać to drogi dwu i trzy pasmowe w jednym kierunku. W przypadku dogi dwupasmowej nie mamy zbyt dużego wyboru aby kombinować. Poruszając się pasem który nie jest zablokowany jesteśmy zobowiązani do wpuszczenia samochodu który chce zmienić swój zablokowany pas na nasz. W tym celu tuż przed przeszkodą lub na końcu pasa który się kończy mamy obowiązek wpuścić jeden samochód z równoległego pasa ruchu. Większy kłopot mogą stworzyć kierowcom drogi z trzema i więcej pasami ruchu. Tutaj przykłady zostały zbudowane tylko do jezdni z trzema pasami ruchu w jednym kierunku. W takim przypadku gdy udrożniony pas ruchu to środkowy, kierowcy nim poruszający się mają obowiązek wpuścić najpierw samochód znajdujący się po prawej stronie a następnie jeden samochód znajdujący się po lewej stronie naszego. W ten sposób rozładowywanie korka uzyskało swoją jasną regulację.

Jazda na suwak