\
Dwumasowe koło zamachowe
Tak zwany dwumas został wprowadzony do użytku samochodu pod wpływem ewolucji aut. Dawniej montowało się standardowe koło zamachowe które miało za zadanie przedłużać żywotność sprzęgła. Wszystko spowodowane jest działaniem silnika. Standardowo mamy aż cztery cykle obrotu wała napędowego, przy czym jeden z tych obrotów ma za zadanie sprężenie paliwa w komorze spalania. Ta czynność zużywa energię którą wytwarza ten sam silnik. Podczas sprężania powstaje siła spowalniająca pozostałe tłoki ale że każdy z nich jest w innym cyklu to praca trwa dalej bez zgaśnięcia jednostki napędowej. Drgania które powstają podczas sprężania paliwa w komorze spalania są przenoszone na wał napędowy a następnie poprzez sprzęgło wprost na skrzynię biegów.
Jak wiadomo skrzynia biegów jest dość delikatnym urządzeniem i należy się odpowiednio z nim obchodzić. Dlatego też drgania pochodzące z silnika musiały być jakoś niwelowane. W początkowym stadium ewolucji samochodów postanowiono wstawić ciężkie koło zamachowe które po rozpędzeniu niwelowało drgania powstające podczas sprężania w kolejnych komorach spalania paliwa. Jednak wraz z ewolucją samochodów i jednostek napędowych standardowe koło zamachowe przestało spełniać swoje funkcje szczególnie przy wysokich obrotach na niskich biegach. Problemem było również szarpanie samochodu podczas łączenia za pomocą sprzęgła układu napędowego z układem jezdnym auta. Dlatego inżynierowie skonstruowali dwumasowe koło zamachowe złożone z kilku części a nie jak do tej pory z jednego dużego kawałka metalu. Konstruktorzy koła dwumasowego okroili standardowe koło zamachowe z wagi i objętości oraz obudowali je dodatkowymi elementami konstrukcyjnymi. Dzięki zastosowaniu tłumika drgań składającego się z dwóch kawałków sprężyny zamontowanych wewnątrz dwumasowego koła zamachowego, ilość negatywnie działających na skrzynię biegów wibracji zostaje maksymalnie ograniczona. Znika również efekt szarpnięcia po połączeniu układu napędowego z silnikiem. W ten sposób zachowujemy dłuższe życie skrzyni biegów.
Jednak dwumasowe koło zamachowe niwelując jedne problemy nastręcza kilku kolejnych. A mianowicie jest bardzo awaryjne przy złym stylu jazdy. Stale powtarzane błędy powodują szybsze zużycie tego elementu. Dwumasu nie regeneruje się a jedynie wymienia na nowy. Ta cześć potrafi w zależności od marki i modelu samochodu kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Negatywne w skutkach jest mocne obciążanie układu napędowego podczas szybkiego przyśpieszania z miejsca czyli tak zwanego zrywania auta z piskiem opon spod świateł. Również jeżdżenie z nogą na sprzęgle możemy uszkodzić dwumasowe koło zamachowe. Dotyczy to szczególnie kierowców którzy poruszają się często po mieście. Z racji częstego zmieniania biegów z przyzwyczajenia nie odkładają oni lewej stopy na półkę obok sprzęgła tylko stale trzymają ją na nim. Jest to typowe lenistwo ale z przyzwyczajenia praktycznie tego nie zauważamy a koło dwumasowe zużywa się bardziej. Dlatego gdy zmieniasz biegi nabierz nawyku że gdy już połączysz delikatnie za pomocą sprzęgła silnik z układem napędowym to odpuść lewą nogę aż zwolnisz sprzęgło do końca, dopiero wtedy ponownie w razie potrzeby ponownie zwolnij połączenie zmień bieg i powtórz czynność aż przejdziesz do odpowiedniego dla Twojej prędkości jazdy i terenu w jakim się znajdujesz biegu.