\
Content Image
Autostrada i otwarta szyba

Autostrady

W Polsce mamy coraz więcej drug szybkiego ruchu oraz autostrad. Z roku na rok dzięki funduszom unijnym przybywa nam tak zwanych ekspresówek łączących miasta wojewódzkie ze sobą oraz ułatwiają dostanie się na peryferia większych skupisk miejskich. Drogi te w odróżnieniu od szos znanych z zewnętrznych krańców miast które typowo w Polsce były do niedawna osłonięte starymi drzewami, znajdują się na otwartym terenie a nawet gdy przebiegają przez lasy to ich szerokość jest tak duża oraz tereny przyległe że cień z korony drzewa bardzo rzadko pada na jezdnię. To też powoduje że powietrze wokół drogi jest znacznie bardziej nagrzane. Jezdnia to różnego rodzaju asfalt lub nawierzchnia betonowa która nagrzewa się pod wpływem słońca i oddaje następnie zgromadzoną temperaturę do otoczenia nadmiernie podgrzewając powietrze.

 

Nawiew w samochodzie

Podczas jazdy rozgrzaną autostradą używając jedynie nawiewu często nie odczuwamy zmiany na lepsze a wręcz na gorsze. Rozgrzane powietrze znad ulicy pobierane jest do układu nawiewowego samochodu. Przy braku klimatyzacji przechodzi ono przez też nagrzane elementy samochodu i w efekcie jeszcze bardziej ciepłe trafia do kabiny. Z badań przeprowadzonych przez Ogólnopolskie centrum medyczne wynika że kierowcy w takiej sytuacji ratują się uchylając lub całkowicie otwierając okna. Takie postępowanie jest niebezpieczne dla zdrowia ale również dla groźne dla innych uczestników drogi.

 

Wysokie prędkości na autostradzie

Poruszając się drogami typu S lub autostradami mamy możliwość wykorzystania wyższych prędkości jakie osiągają nasze samochody. Drogi szybkiego ruchu tak zwane ekspresówki pozwalają na jazdę z prędkością nawet do 140 kilometrów na godzinę (tam gdzie jest oznaczenie drogi jako autostrada, zwykła ekspresówka pozwala na prędkość do 120 kilometrów na godzinę). Podczas jazdy z takimi prędkościami oraz otwartymi szybami, w aucie tworzy się nadciśnienie z uwagi wtłaczanego pod wpływem prędkości powietrza. Opiera ono się o tylną szybę tworząc podwyższone ciśnienie. W skrajnych sytuacjach uderzenie owada lub słabsza a nawet lekko nadwyrężona szyba może po prostu pęknąć narażając pasażerów auta oraz innych uczestników drogi na niebezpieczeństwo.