\
Content Image
Autostradowa Obwodnica Wrocławia z ograniczeniem prędkości

Autostradowa Obwodnica Wrocławia

Droga zwana skrótem AOW powstała tuż przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Trasa ta była planowana znacznie wcześniej, jednak problemy z wykupem gruntów oraz brakiem funduszy powodowały opóźnienia w czasie wraz z odkładaniem rozpoczęcia prac. Jednak gdy okazało się że Polska ma wraz z Ukrainą wspólnie zorganizować Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, rząd opracował „Spec ustawę”, dzięki której udało się uruchomić kredyty oraz dokończyć wykup terenów. Tak naprawdę to chyba najważniejszy zwrot przy planowaniu tej trasy i główny zapalnik, który zmotywował władze miasta do rozpoczęcia prac budowlanych. Dzięki temu tuż przed Mistrzostwami Europy 2012, mieszkańcy Wrocławia mogli skorzystać z nowej trasy szybkiego ruchu za pomocą której można szybko przedostać się z Bielan Wrocławskich do Długołęki. Wcześniej trasa zajmowała nawet półtorej godziny gdyż prowadziła przez centrum miasta. Autostradowa Obwodnica Wrocławia miała również kilka innych pozytywnych efektów. Jednym z nich to spory spadek wypadków w centrum miasta oraz na trasie tranzytowej, która prowadziła przez Krzyki, okolice Rynku oraz Śródmieście trasą krajową numer 98. Również mieszkańcy odetchnęli z ulgą, gdyż krajowa trasa 5 oraz 98 to były główne szlaki ciężarówek a wcześniej ich trasa była wytyczona przez środek miasta.

 

Spadek ilości ciężarówek spowodował odciążenie zniszczonych drug miejskich, które do dziś dzień (lipiec 2020) są remontowane. Jednak wzrost ilości samochodów osobowych wywołany wzrostem zamożności mieszkańców oraz dużą ilością napływających studentów z prawem jazdy, generuje takie korki że gdyby nie AOW to obecnie przez miasto nie dałoby się przejechać. Mimo odciążenia miasta od ciężarówek nadal są miejsca gdzie można utknąć w korkach szczególnie gdy w godzinach szczytu ktoś próbuje dostać się do rynku, czyli centrum miasta. Identyczna sytuacja ma miejsce w godzinach porannych oraz w popołudniowych na obwodnicy śródmiejskiej miasta. Dlatego AOW to obecnie najlepsza alternatywa, gdy mamy zamiar przedostać się z jednego końca na drugi Wrocławia.

 

Niestety, włodarze miasta na wniosek mieszkańców sąsiadujących bezpośrednio z AOW, postanowili obniżyć prędkość na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia z 140 km/h do 120 km/h. Większości ludzi może się wydawać że 20 km/h mniej prawie nic nie zmieni. Jednak z pewnością obniży odrobinę hałas w okolicy AOW. Obecnie jest to bardzo zatłoczona trasa gdyż korzystają z niej ciężarówki omijające Wrocław oraz mieszkańcy chcący szybko przemieszczać się z jednego końca na drugi miasta. Niestety zmiana ta ma swoje konsekwencje. Po pierwsze zmniejszenie prędkości powoduje że to już nie jest autostrada a jedynie droga szybkiego ruchu a po drugie, również ta trasa zostanie zakorkowana. W tym konkretnym przypadku prędkość ma dość spore znaczenie. Szeroka droga na trzy pasy od Bielan Wrocławskich aż do zjazdu na S5, będzie szybciej się korkować a kierowcy przyzwyczajeni do wyższego ograniczenia będą narażeni na mandaty.