Holowanie Wrocław.
Przykre rzeczy niestety bardzo często przytrafiają się ludziom. Jeżeli chodzi o ludzi posiadających samochody dochodzi do tego dodatkowy czynnik stresogenny - awaria, kolizja czy brak paliwa. Wówczas jedynym ratunkiem dla takiego kierowcy może okazać się holowanie. By w takiej sytuacji nie narazić się na dodatkowe przykrości warto znać kilka zasad, które znacznie ułatwią nam tą niekomfortową sytuację. W Polsce zasady holowania samochodów określa bardzo skrupulatnie kodeks drogowy (art. 31), który bardzo precyzyjnie określa jak powinniśmy zachowywać się podczas holowania. Znajdziemy w nim między innymi takie informacje jak prędkość pojazdu holującego w terenie zabudowanym (nie może przekraczać 30 km/h, a poza tym obszarem - 60 km/h). Holowany samochód musi mieć włączone światła mijania a z tyłu po jego lewej stronie należy umieścić trójkąt ostrzegawczy, a przy znacznie ograniczonej widoczności włączyć także światła pozycyjne. Bardzo dużo wątpliwości budzi sposób połączenia aut podczas holowania. "Sztywny hol" jest niezbędny tylko w wypadku dużych samochodów ciężarowych lub autobusów, a jeżeli chodzi o samochody osobowe, to można holować je za pomocą zwykłej linki holowniczej. Jedynym warunkiem w tej sytuacji jest to, że muszą one posiadać sprawny układ hamulcowy i kierowniczy ale nie muszą mieć przy tym włączonego silnika, ponieważ w większości współczesnych aut po jego wyłączeniu przestaje działać tylko wspomaganie hamowania, zaś same hamulce funkcjonują, choć dużo ciężej. Podobnie ma się rzecz ze wspomaganiem kierownicy - przy wyłączonym silniku wspomaganie nie działa, ale to nie znaczy, że nie można kierować samochodem. Przepisy nie zabraniają holowania takiego auta, należy jednak pamiętać o włożeniu kluczyka do stacyjki - w innym razie kierownica zostanie unieruchomiona. Zgodnie z kodeksem drogowym nie można holować auta z niesprawnym układem kierowniczym lub hamulcowym. Tak samo nie można również holować samochodu za pomocą "połączenia giętkiego" jeżeli w holowanym pojeĽdzie działanie hamulców zależy od pracy silnika, który jest wyłączony. Nie wolno też holować prywatnym autem samochodów na autostradzie, ponieważ mogą to robić tylko pojazdy do tego przeznaczone i to tylko do najbliższego zjazdu czy miejsca obsługi podróżnych.
Najważniejszy jest rozsądek
Holując samochód powinniśmy pamiętać nie tylko o przepisach, ale przede wszystkim o zdrowym rozsądku. Większość pojazdów ma specjalne uchwyty, do których można zaczepić linkę holowniczą ale niestety w większości samochodów bardzo trudno jest się do nich dostać, ponieważ często są one schowane za plastikową klapką. Jeżeli posiadamy taki samochód powinniśmy trochę potrenować żeby zaoszczędzić sobie nerwów na drodze. Warto w wolnej chwili przećwiczyć zdejmowanie takiej klapki i wyuczyć sobie sposoby na sprawne mocowanie linki. Jeśli jednak Twoje auto nie posiada specjalnego uchwytu, to holowanie nie jest oczywiście zabronione czy niemożliwe - należy tylko wybrać odpowiednią część podwozia do zamocowania linki holowniczej. Nie wolno do tego celu wykorzystywać drążków kierowniczych czy zderzaka. Jeżeli nie chcemy uszkodzić samochodu, powinniśmy zamocować linkę do wahacza lub ramy podwozia. Można do tego wykorzystać także resor. Bardzo ważny jest też rodzaj linki - najlepsze są nylonowe lub elastyczne sznurowe. Jednak nawet najlepsza linka holownicza nie uchroni nas przed uszkodzeniem samochodu, jeśli będziemy gwałtownie ruszać i hamować. Funkcjonariusze policji zalecają aby podczas holowania w uszkodzonym samochodzie znajdował się bardziej doświadczony kierowca. Jeśli nie działają wspomaganie kierownicy i hamulce, prowadzenie holowanego samochodu wymaga bardzo dużego wysiłku, ostrożności i ogromnego doświadczenia. Warto mieć na uwadze to, że dopuszczalne przez kodeks prędkości mogą być zbyt duże np. podczas holowania większych aut czy w nierównym terenie. Właściciele samochodów z automatyczną skrzynią biegów powinni poważnie rozważyć decyzję o ewentualnym holowaniu. Holowanie większości "automatów" na klasycznym holu jest zabronione, ponieważ występuje realne zagrożenie uszkodzenia skrzyni biegów. Dylemat można rozstrzygnąć po lekturze książki obsługowej lub telefonie do serwisu. Jeśli masz jakiekolwiek obawy lepiej skorzystaj z pomocy fachowców - dzwoń